Nieuws

Aanpassing regel 164 EPC: meer mogelijkheden bij Europese aanvragen volgend uit PCT-aanvrage

23-10-2014

Per 1 november 2014 past het Europees Octrooibureau (EOB) Regel 164 EPC aan. Hiermee wordt de procedure voor Europese aanvragen die uit een internationale (PCT) aanvrage voortkomen (zogenaamde Euro-PCT aanvragen) flexibeler gemaakt.

Lees verder...

NLO Shieldmark lanceert campagne

13-10-2014

Maandag 13 oktober lanceert merken- en modellenbureau NLO Shieldmark een nieuwe corporate campagne: ‘NLO Shieldmark. Beschermt merk & model’. Op billboards bij Schiphol en langs de A13 bij Ypenburg, via radiocommercials en online kom je NLO Shieldmark’s campagne-uitingen tegen.

 

Lees verder...

Kan binnenkort meer billijkheid van EOB-examiners verwacht worden bij het toevoegen van materie aan conclusies?

9-10-2014

Het lijkt erop dat het EOB een minder strenge koers gaat varen met betrekking tot uitbreiding van materie op grond van artikel 123, lid 2, EOV. Aan de druk uitgeoefend door epi en andere gebruikersgroepen om te voorkomen dat de Europese praktijk inzake 'toegevoegde materie' verder afdrijft van met name de VS en Japan, is zo te zien eindelijk gehoor gegeven door het EOB.

Lees verder...

Douanerapport 2013 over inbeslaggenomen goederen

11-9-2014

Net als in 2012 kwam in 2013 het grootste deel van de in beslag genomen goederen uit China. Dat blijkt uit het uitgebreide rapport van de Europese Commissie over douaneacties in de Europese Unie. Andere landen zijn Hong Kong, Egypte (vooral voedingsmiddelen) en Turkije (cosmetica, parfum). Vergeleken met 2012 is er een toename van het aantal gevallen van inbeslagname van voedingsmiddelen en alcoholische dranken.

De detailhandelswaarde van de in 2013 in beslaggenomen goederen bedraagt 768 miljoen euro.

Lees verder...

Geluidsmerk van grote waarde

11-9-2014

In navolging op ons artikel ´Een geluidsmerk beschermen, dat klinkt als muziek in de oren´ van 6 december 2012 over de mogelijkheden van het beschermen van een geluid als merk, gaan wij hierbij graag in op de grote waarde die een geluidsmerk kan vertegenwoordigen.

Lees verder...

gTLD .AMAZON vooralsnog niet te claimen

11-9-2014

Het bekende e-commerce bedrijf Amazon heeft onlangs geprobeerd een ´generic top level domain´ (gTLD) aan te vragen voor .amazon. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen een dergelijke aanvraag en dit is dan ook gebeurd.

Lees verder...

Namaak van kleding; Karen Millen versus Dunnes

11-9-2014

Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs een belangrijke uitspraak gedaan over het modellenrecht. De Ierse detailhandelsketen Dunnes Stores, actief in o.a. dameskleding, en de Engelse dameskledingfabrikant Karen Millen Fashions waren het niet eens over de beoordeling van het eigen karakter van een model. Het conflict werd door de Ierse High Court en Supreme Court behandeld. De Supreme Court stelde vragen van uitleg aan het Europese Hof.

Lees verder...

Oppositie: PUI PUI tegen Piu Piu – Is er kans op verwarring?

11-9-2014

Geregeld voert NLO Shieldmark namens een cliënt een oppositie tegen een nieuw aangevraagd merk. Zo ook in dit geval, waar de cliënt vond dat het nieuw aangevraagde merk Piu Piu te veel leek op zijn merk PUI PUI. Het ging om een aanvrage in de Benelux. Voor de cliënt werd een uitgebreide argumentatie opgesteld en ingediend.

Lees verder...

Retro: het registreren van verloren gewaande merken

11-9-2014

Retro is de laatste jaren terug van weggeweest. Merken die in vroeger jaren furore maakten, maar daarna van de markt verdwenen, worden weer van de plank gehaald en afgestoft. Bekende voorbeelden zijn de auto’s van Mini. Maar ook de (sport)kleding van Quick is lange tijd niet meer verkrijgbaar geweest en beleeft nu een revival.

Lees verder...

Slippertje van Hollandaisas

11-9-2014

Afgelopen juli heeft de Rechtbank Midden-Nederland uitspraak gedaan in een zaak aangespannen door slippermaker Havaianas. Het bedrijf had bezwaar tegen het gebruik van het merk ‘Hollandaisas’ en het ontwerp van de ‘Hollandaisas-slipper’, nu beide teveel zouden lijken op het merk en de slippers van Havaianas

Lees verder...


Nieuwsbrief en magazine

NLO geeft twee keer per jaar het Fortify magazine uit. Daarnaast publiceert NLO Shieldmark ieder kwartaal de Kenmerkend nieuwsbrief.

Kenmerkend

Kenmerkend

Kenmerkend nieuwsbrief.

Bekijken | Aanmelden | Afmelden

Fortify magazine

Fortify is het nieuwe relatiemagazine. Het blad staat vol achtergrondinformatie, interviews en nieuwsitems. Bekijk Fortify hier.

 

Met de opkomst van de 3D printer is het voor eigen gebruik namaken van design meubels of schoenen realiteit. Vraagt de 3D printer om nieuwe wetgeving op dit vlak? Geef uw mening op nlo.nl/opinie.

 

Nieuws feed