Nieuws

Douanerapport 2013 over inbeslaggenomen goederen

11-9-2014

Net als in 2012 kwam in 2013 het grootste deel van de in beslag genomen goederen uit China. Dat blijkt uit het uitgebreide rapport van de Europese Commissie over douaneacties in de Europese Unie. Andere landen zijn Hong Kong, Egypte (vooral voedingsmiddelen) en Turkije (cosmetica, parfum). Vergeleken met 2012 is er een toename van het aantal gevallen van inbeslagname van voedingsmiddelen en alcoholische dranken.

De detailhandelswaarde van de in 2013 in beslaggenomen goederen bedraagt 768 miljoen euro.

Lees verder...

Geluidsmerk van grote waarde

11-9-2014

In navolging op ons artikel ´Een geluidsmerk beschermen, dat klinkt als muziek in de oren´ van 6 december 2012 over de mogelijkheden van het beschermen van een geluid als merk, gaan wij hierbij graag in op de grote waarde die een geluidsmerk kan vertegenwoordigen.

Lees verder...

Gtld .AMAZON vooralsnog niet te claimen

11-9-2014

Het bekende e-commerce bedrijf Amazon heeft onlangs geprobeerd een ´generic top level domain´ (gtld) aan te vragen voor .amazon. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen een dergelijke aanvraag en dit is dan ook gebeurd.

Lees verder...

Namaak van kleding; Karen Millen versus Dunnes

11-9-2014

Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs een belangrijke uitspraak gedaan over het modellenrecht. De Ierse detailhandelsketen Dunnes Stores, actief in o.a. dameskleding, en de Engelse dameskledingfabrikant Karen Millen Fashions waren het niet eens over de beoordeling van het eigen karakter van een model. Het conflict werd door de Ierse High Court en Supreme Court behandeld. De Supreme Court stelde vragen van uitleg aan het Europese Hof.

Lees verder...

Oppositie: PUI PUI tegen Piu Piu – Is er kans op verwarring?

11-9-2014

Geregeld voert NLO Shieldmark namens een cliënt een oppositie tegen een nieuw aangevraagd merk. Zo ook in dit geval, waar de cliënt vond dat het nieuw aangevraagde merk Piu Piu te veel leek op zijn merk PUI PUI. Het ging om een aanvrage in de Benelux. Voor de cliënt werd een uitgebreide argumentatie opgesteld en ingediend.

Lees verder...

Retro: het registreren van verloren gewaande merken

11-9-2014

Retro is de laatste jaren terug van weg geweest. Merken die in vroeger jaren furore maakten, maar daarna van de markt verdwenen, worden weer van de plank gehaald en afgestoft. Bekende voorbeelden zijn de auto’s van Mini, maar ook de (sport)kleding van Quick is lange tijd niet meer verkrijgbaar geweest, maar heeft een revival gemaakt.

Lees verder...

Slippertje van Hollandaisas

11-9-2014

Afgelopen juli heeft de Rechtbank Midden-Nederland uitspraak gedaan in een zaak aangespannen door slippermaker Havaianas. Het bedrijf had bezwaar tegen het gebruik van het merk ‘Hollandaisas’ en het ontwerp van de ‘Hollandaisas-slipper’, nu beide teveel zouden lijken op het merk en de slippers van Havaianas

Lees verder...

Inrichting Apple Store is (bijna) een merk

11-7-2014

Dat Apple bekend staat om de strakke, minimalistische designs van haar producten is bekend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf ver gaat in de bescherming ervan. Maar Apple wil nu ook de inrichting van de eigen winkels beschermen.

Lees verder...

Validatie van Europese bundeloctrooien in Noord-Afrika: binnenkort mogelijk in Marokko en Tunesië

11-7-2014

Deze week heeft het Europees Octrooibureau (EOB) wereldkundig gemaakt dat het met het Noord-Afrikaanse land Tunesië overeenstemming heeft bereikt over het valideren van Europese octrooien in Tunesië. De hiertoe getekende overeenkomst wordt na ratificatie van kracht.

Lees verder...

Versnelde verleningsprocedure volgend op mededelingen van derden voor Europese octrooiaanvragen

8-7-2014

Deze week heeft het Europees Octrooibureau (EOB) aangekondigd dat het per 1 juli 2014 ex officio de verleningsprocedure voor een octrooiaanvrage zal versnellen zodra een niet-anonieme en onderbouwde mededeling van derden (third party observations) is ingediend.

Lees verder...


Nieuwsbrief en magazine

NLO geeft twee keer per jaar het Fortify magazine uit. Daarnaast publiceert NLO Shieldmark ieder kwartaal de Kenmerkend nieuwsbrief.

Kenmerkend

Kenmerkend

Kenmerkend nieuwsbrief.

Bekijken | Aanmelden | Afmelden

Fortify magazine

Fortify is het nieuwe relatiemagazine. Het blad staat vol achtergrondinformatie, interviews en nieuwsitems. Bekijk Fortify hier.

 

Met de opkomst van de 3D printer is het voor eigen gebruik namaken van design meubels of schoenen realiteit. Vraagt de 3D printer om nieuwe wetgeving op dit vlak? Geef uw mening op nlo.nl/opinie.

 

Nieuws feed